Voorstelling project:

 'Integratie door diversiteit'

Wanneer: woensdag 26, donderdag 27 en vrijdag 28 februari 2003

Deelnemende klassen: okan 1, 2, 3, 4 en 5, 1 B1, 1 A a en b, 2 Kantoor Verkoop 2, 2 Handel a en b, 2 Haartooi 1, 2 en 3.

Aantal betrokken leerlingen: 164

Motivatie project:

Als uitgesproken multiculturele school werken we dit schooljaar rond het thema 'respect en verbondenheid'. We stimuleren onze leerlingen om op een respectvolle en open manier om te gaan met de diversiteit aan culturen, leeftijden, geaardheden e.d. binnen de school en de samenleving. Via dit project willen we de verschillende klassen van het regulier onderwijs de kans geven op een educatieve én ontspannende manier kennis te maken met de enorme diversiteit en heterogeniteit die vooral in de onthaalkklassen aanwezig is.

Toelichting bij de verschillende activiteiten :

- woensdag 26 februari 2003 : bezoek aan de tentoonstelling 'Goede minnaars' in het Schoolmuseum Michel Thierry

Het project 'Goede Minnaars' is een tentoonstelling rond sexualiteit voor jongeren van de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. Het project bestaat uit twee luiken : een tentoonstelling en een animatiefilm. De tentoonstelling is interactief. De inhoud gaat over aspecten van seksualiteit waar jongeren mee bezig zijn : mythes, versier-en verknaltips, seks in taalgebruik, eerste hulp bij seks en relaties en lichamelijke veranderingen, enz. Ook sociale invloeden, zwangerschap, anticonceptie, waarden en normen en seksueel overdraagbare aandoeningen komen aan bod, net zoals moeilijkere thema's als ongewenste intimiteiten, nieuwe relatievormen en seksueel misbruik.

- donderdag 27 februari 2003

Naast een workshop multicultureel koken en een workshops crea waar de leerlingen o.a. een affiche voor de opendeurdag zullen ontwerpen, is ook een workshop djembé voorzien. De leerlingen krijgen een initiatie in de wervelende ritmes van de West-Afrikaanse muziek.

In de namiddag gaan enkele leerlingen van de onthaalklas naar de kapper bij de leerlingen van 2 Haartooi 2. Op de kapperstoel zullen ze kennismaken met de verschillende vlechttechnieken.

Op dit ogenblik gaan de Ghanese okanleerlingen op bezoek bij hun medeleerlingen van de 1 A a en 1 Ab klas. De leerlingen bekijken er de educatieve video over jongeren in Ghana. Als afsluiter van deze twee lesuren kunnen de leerlingen hun Ghanese collega's uitvragen over de jeugdcultuur in dit Westafrikaanse land.

Deze leerlingen zullen tijdens het laatste lesuur de gelegenheid krijgen om hun ervaringen op de schoolwebsite te plaatsen.

Diversiteit betekent niet alleen verschillen tussen culturen, maar duidt ook op de verscheidenheid binnen culturen. De jongencultuur is daar een uitgesproken voorbeeld van. Leerlingen van de okan krijgen de kans om onder begeleiding van Belgische jongleurs de kunst van het jongleren onder de knie te krijgen. Parallel zullen enkele leerlingen een team-versterkend spel 'Een tegen allen' spelen. Dit spel zal enkele taaloefeningen en uitdagende opdrachten over de verschillende culturen op onze school en bevatten. Op hetzelfde ogenblik krijgen andere leerlingen de kans om de diversiteit van het internet te exploreren. Ze zullen er onder begeleiding leren gericht nieuwsfeiten opzoeken over hun land van herkomst.  

- vrijdag 28 februari

Tijdens de hele voormiddag zullen de klas 2 Kantoor Verkoop 2 samen met enkele amateur-koks uit de okan buitenlandse hapjes bereiden.

Tijdens de hele voormiddag zullen afgewisseld de klassen 2 Handel a en b samen met taalsterke okan-leerlingen een inleefspel 'Enkele reis naar het noorden' spelen. De organisatie School zonder Racisme (aangesloten bij het initiatief Kleur Bekennen) zorgt voor de begeleiding. 'Enkele reis naar het noorden' behandelt de vluchtelingenthematiek. 'Enkele reis naar het noorden' is het verhaal van Semira Adamu verteld aan de hand van zeven grote afbeeldingen. Het is eveneens een groot spelbord dat de wereldkaart voorstelt waar de bezoeker-speler zelf een vluchteling wordt. Hopend Europa te bereiken wordt je geconfronteerd met allerlei hindernissen die de vluchtelingen op hun weg ontmoeten : de ticketprijzen, de gevaren van de illegaliteit, de uitwijzingen... De spelers zijn verplicht om hun lijdensweg voort te zetten. Uiteindelijk zal slechts een kleine minderheid het statuut van politiek vluchteling bereiken. Het spel wordt aangevuld met de voorstelling van de film 'Aller simple vers l'hiver', gerealiseerd door Mourad Boucif en de jongeren van Village du Monde. De film vertelt het verhaal van Malika, een jong meisje uit de Westelijke Sahara dat vlucht voor oorlog en ellende. Het geheel wordt afgesloten met een discussie tussen de leerlingen van de tweede handel en de okan (vluchtelingen) leerlingen. In het kader van wederzijds respect voor elkaars afkomst en cultuur is deze discussie bijzonder relevant.

Op hetzelfde ogenblik zullen leerlingen van de onthaalklas ook een workshop crea volgen (maskers maken).

De nodige beweging op de opzwepende ritmes van de Afrikaanse muziek is voorzien voor de klas 2 Haartooi 2 en 3 en enkele okan-meisjes. Deze dansworkshop wordt begeleid door West-Afrikaanse dansers.

De laatste twee lesuren van de voormiddag worden ingevuld met een Safi-spel voor 1 B 1 en taalzwakke okanners. De organisatie School zonder Racisme verzorgt de begeleiding. Het Safi-spel is een inleefspel dat handelt over discriminaties in onze samenleving. De deelnemers kruipen in de huid van een jongere van migrantenoorsprong of een vluchteling en ervaren de discriminaties en het racisme aan den lijve. De situaties in het spel zijn niet verzonnen, maar gebaseerd op de werkelijkheid. Alle feiten die zich voordoen zijn verzameld bij zowel jong als oud uit de Brusselse wijken. Het spel sluit af met een nabespreking. De grote diversiteit aan culturen en afkomsten die zich op onze school manifesteert is een verrijking, maar brengt vaak spanningen teweeg. Uitingen van racisme en onderling racisme manifesteren zich ook op de PM. De nabespreking is daarom belangrijk. We beogen tenslotte dat de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar omgaan.

In de namiddag wordt het project afgesloten met een 'receptie'. Alle leerlingen zullen proeven van de hapjes die in de voormiddag bereid werden. Daarna volgt een evaluatie van het project die ook op de website geplaatst wordt.

N. Dezillie, coördinatrice OKAN