Voorstelling project:
'Integratie door diversiteit'
Wanneer: woensdag 26, donderdag 27 en
vrijdag 28
februari 2003
Deelnemende
klassen: okan 1, 2, 3, 4 en 5, 1 B1, 1 A a en b, 2
Kantoor Verkoop 2, 2 Handel a en b, 2 Haartooi 1, 2 en 3.
Aantal
betrokken leerlingen: 164
Motivatie
project:
Als
uitgesproken multiculturele school werken we dit schooljaar rond het thema
'respect en verbondenheid'. We stimuleren onze leerlingen om op een respectvolle
en open manier om te gaan met de diversiteit aan culturen, leeftijden,
geaardheden e.d. binnen de school en de samenleving. Via dit project willen we
de verschillende klassen van het regulier onderwijs de kans geven op een
educatieve én ontspannende manier kennis te maken met de enorme diversiteit en
heterogeniteit die vooral in de onthaalkklassen aanwezig is.
Toelichting
bij de verschillende activiteiten :
- woensdag
26 februari 2003 : bezoek aan de tentoonstelling 'Goede
minnaars' in het Schoolmuseum Michel Thierry
Het project
'Goede Minnaars' is een tentoonstelling rond sexualiteit voor jongeren van de
eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. Het project bestaat uit twee
luiken : een tentoonstelling en een animatiefilm. De tentoonstelling is
interactief. De inhoud gaat over aspecten van seksualiteit waar jongeren mee
bezig zijn : mythes, versier-en verknaltips, seks in taalgebruik, eerste hulp
bij seks en relaties en lichamelijke veranderingen, enz. Ook sociale invloeden,
zwangerschap, anticonceptie, waarden en normen en seksueel overdraagbare
aandoeningen komen aan bod, net zoals moeilijkere thema's als ongewenste
intimiteiten, nieuwe relatievormen en seksueel misbruik.
Naast een
workshop multicultureel koken en een workshops crea waar
de leerlingen o.a. een affiche voor de opendeurdag zullen ontwerpen, is ook een
workshop djembé voorzien. De leerlingen krijgen een initiatie in de wervelende
ritmes van de West-Afrikaanse muziek.
In de
namiddag gaan enkele leerlingen van de onthaalklas naar de kapper bij
de leerlingen van 2 Haartooi 2. Op de kapperstoel zullen ze kennismaken met de
verschillende vlechttechnieken.
Op dit
ogenblik gaan de Ghanese okanleerlingen op bezoek bij hun medeleerlingen van de
1 A a en 1 Ab klas. De leerlingen bekijken er de educatieve video over jongeren
in Ghana. Als afsluiter van deze twee lesuren kunnen de leerlingen hun
Ghanese collega's uitvragen over de jeugdcultuur in dit Westafrikaanse land.
Deze
leerlingen zullen tijdens het laatste lesuur de gelegenheid krijgen om hun
ervaringen op de schoolwebsite te plaatsen.
Diversiteit
betekent niet alleen verschillen tussen culturen, maar duidt ook op de
verscheidenheid binnen culturen. De jongencultuur is daar een uitgesproken
voorbeeld van. Leerlingen van de okan krijgen de kans om onder begeleiding van
Belgische jongleurs de kunst van het jongleren onder de knie te
krijgen. Parallel zullen enkele leerlingen een team-versterkend spel 'Een
tegen allen' spelen. Dit spel zal enkele taaloefeningen en uitdagende
opdrachten over de verschillende culturen op onze school en bevatten. Op hetzelfde
ogenblik krijgen andere leerlingen de kans om de diversiteit van het
internet te exploreren. Ze zullen er onder begeleiding leren gericht
nieuwsfeiten opzoeken over hun land van herkomst.
Tijdens de
hele voormiddag zullen de klas 2 Kantoor Verkoop 2 samen met enkele amateur-koks
uit de okan buitenlandse hapjes bereiden.
Tijdens de
hele voormiddag zullen afgewisseld de klassen 2 Handel a en b samen met
taalsterke okan-leerlingen een inleefspel 'Enkele reis naar het noorden'
spelen. De organisatie School zonder Racisme (aangesloten bij het
initiatief Kleur Bekennen) zorgt voor de begeleiding. 'Enkele reis naar het
noorden' behandelt de vluchtelingenthematiek. 'Enkele reis naar het noorden' is
het verhaal van Semira Adamu verteld aan de hand van zeven grote afbeeldingen.
Het is eveneens een groot spelbord dat de wereldkaart voorstelt waar de
bezoeker-speler zelf een vluchteling wordt. Hopend Europa te bereiken wordt je
geconfronteerd met allerlei hindernissen die de vluchtelingen op hun weg
ontmoeten : de ticketprijzen, de gevaren van de illegaliteit, de uitwijzingen...
De spelers zijn verplicht om hun lijdensweg voort te zetten. Uiteindelijk zal
slechts een kleine minderheid het statuut van politiek vluchteling bereiken. Het
spel wordt aangevuld met de voorstelling van de film 'Aller simple vers
l'hiver', gerealiseerd door Mourad Boucif en de jongeren van Village du Monde.
De film vertelt het verhaal van Malika, een jong meisje uit de Westelijke Sahara
dat vlucht voor oorlog en ellende. Het geheel wordt afgesloten met een discussie
tussen de leerlingen van de tweede handel en de okan (vluchtelingen) leerlingen.
In het kader van wederzijds respect voor elkaars afkomst en cultuur is deze
discussie bijzonder relevant.
Op hetzelfde
ogenblik zullen leerlingen van de onthaalklas ook een workshop crea volgen
(maskers maken).
De nodige
beweging op de opzwepende ritmes van de Afrikaanse muziek is
voorzien voor de klas 2 Haartooi 2 en 3 en enkele okan-meisjes. Deze dansworkshop
wordt begeleid door West-Afrikaanse dansers.
De laatste
twee lesuren van de voormiddag worden ingevuld met een Safi-spel voor
1 B 1 en taalzwakke okanners. De organisatie School zonder Racisme verzorgt de
begeleiding. Het Safi-spel is een inleefspel dat handelt over discriminaties in
onze samenleving. De deelnemers kruipen in de huid van een jongere van
migrantenoorsprong of een vluchteling en ervaren de discriminaties en het
racisme aan den lijve. De situaties in het spel zijn niet verzonnen, maar
gebaseerd op de werkelijkheid. Alle feiten die zich voordoen zijn verzameld bij
zowel jong als oud uit de Brusselse wijken. Het spel sluit af met een
nabespreking. De grote diversiteit aan culturen en afkomsten die zich op onze
school manifesteert is een verrijking, maar brengt vaak spanningen teweeg.
Uitingen van racisme en onderling racisme manifesteren zich ook op de PM. De
nabespreking is daarom belangrijk. We beogen tenslotte dat de leerlingen op een
respectvolle manier met elkaar omgaan.
In de
namiddag wordt het project afgesloten met een 'receptie'. Alle
leerlingen zullen proeven van de hapjes die in de voormiddag bereid werden.
Daarna volgt een evaluatie van het project die ook op de website geplaatst wordt.
N. Dezillie, coördinatrice OKAN